Slenteren door Trinidad

17 januari 2023 - Sancti Spíritus, Cuba

Trinidad, zaterdag 14 januari 2023.

We hadden ons voorgenomen  om gezellig met z'n tweetjes  door Trinidad  te slenteren.  Vanuit onze casa was het een klein kwartiertje lopen over de originele keienstraatjes en tussen de pastelkleurige  huizen, om in het oude centrum  van Trinidad  te geraken.

Trinidad  was vanaf de 17e tot en met de 19e eeuw een belangrijk  centrum  voor de handel en slaven. We slenterden over het Plaza Mayor met zijn koloniale  gebouwen en bezochten er het Museo de Arquitectura Colonial. Dronken een biertje op de trappen bij de casa de la musica, uiteraard onder het genot van live muziek. Tijd om verder te slenteren  en te gaan  lunchen. We moesten eerst een foto maken van het lunchbord voor we konden bestellenbij café Don Pepe . Het duurde heel wat Cubaanse minuten voordat we de lekkere tosti's konden nuttigen.

Aangekomen  bij de Iglesia Convento de San Francisco, beklommen we de toren van dit voormalig klooster. We kregen er een rondleiding  door in het klooster gevestigde museum Museo de la Luncha Bandidos. Ook waren we er getuigen van een lagere school  ceremonie.  De jonge meisjes verschenen in hun mooiste  jurkje  en met een identiek gekleede pop voor een jury. Alles onder toezicht van de schooljuf.

We besloten onze slentertocht bij Canchanchara, vermaard om de gelijknamige cocktail, gemaakt van rum, limoen, water en honing.  Op de terugweg  naar de casa boekten we nog een excursie  voor de dag erna.

Na het eten nog een canchanchara  en het was weer goed slapen.