Monument en museum Santa Clara

23 januari 2023 - Havana, Cuba

Santa Clara, donderdag 19 januari 2023.

We hadden weer een drukke dag voor de boeg. We wilden een bekend monument  in de stad bezoeken.  Een medewerker van de hostal vertelde ons dat er nog een standbeeld staat in Santa Clara met Che en kind.

Allereerst liepen we naar het Estatua Che y  Nino. Aldaar moesten we wachten op een Cubaanse schoolklas die een zeer uitgebreide uitleg kreeg over het beeld. Wij zagen daarna waarom. Het beeld zit vol met symbolieken, elk onderdeel  zal wel een verhaal  hebben. Dit zoeken we thuis uit. Teruglopende kocht Mat een T-shirt van Che. We bereikten  het Tren Blindadomonument. Che slaagde erin om de dictator Batista een nederlaag  toe te brengen door een gepanserde trein met 400 soldaten te laten  ontsporen.

Na een niet al te smaakvolle lunch bezochten we in het centrum  het Museo de Artes Decorativas. Dit museum bezit 17de tot 20ste eeuws meubilair, woningtextiel die eigendom zijn geweest van rijke lokale families. Het was best de moeite waard.

In de avond  hadden we pech, vooral Mat. Het restaurant  van een dag eerder had vandaag geen gegrilde kip meer.  Nog een afzakkertje bij het barretje tegenover  de Hostal en lekker onder de lakens.