Bicitour en Valle de los Ingenios Trinidad

17 januari 2023 - Trinidad, Cuba

Trinidad, vrijdag 13 januari 2023.

Nou in Casa Teresa y Rodolfo kregen we een heerlijk ontbijt, wat we ons goed lieten smaken. Na het ontbijt werden we buiten al opgewacht door een bicitaxi, een Cubaanse riksja.

Yunior, de gids die we al kende via WhatsApp contact, en nog twee andere bicitaxi's fietsten met ons mee. Bij de eerste stop bleek dat in deze 2 meiden en 1 jongen uit Nijkerk zaten. Ook zij maakten een rondreis door Cuba met Better Places. Gelijk werd met Yunior afgesproken om de middagtoer met z'n vijven in een oldtimer te maken.

Yunior, geweldige kerel, liet ons niet de gebruikelijke toeristische attracties  zien, maar toonde ons in alle facetten het allerdaagse leven  van de Cubanen.  Zo bezochten we een lokale winkel waar Cubanen hun gerantsoeneerd eten halen. We bezochten  een spoorweg emplacement wat belangrijk was voor de ontwikkeling  van Trinidad.  Liepen  langs een school, die we jammergenoeg niet mochten  bezoeken. Via een wijk gebouwd door de Russen bezochten we de aardewerk- en keramische werkplaats van Santander. Hannie kocht hier twee bekertjes waarin de canchanchara gedronken wordt. Deze zijn gemaakt door de ontwerper van de mokjes. Inmiddels 80 jaar oud, zeer slechtziend maar nog steeds actief achter de draaitafel. Tijdens de toer gaf Yunior ook zijn cynische mening over de regering  en andere wereldse zaken. Geweldig deze gids van MiCuba die aangaf dat we hem bij problemen altijd konden bellen en appen.

In de middag  werden  we opgehaald  door onze vrouwelijke gids Kikki en haar vader, de chauffeur van een mooie oldtimer, voor een rondrit door de Valle de los Ingenios.  We bezochten allereerst La Loma del Puorto, een mooi vergezicht over de vallei. Verder ging het naar de oude vervallen  suikerplantage en distilleerderij San Isidro de los Destilladeros. Alhier vertelde Kikki ons over het werken, de slaven en andere bijzondere wetenswaardigheden. Als laatste werd de Hacienda Iznaga bezocht. Hier staat een 45 meter hoge toren. Dit is een uitkijktoren van zeven verdiepingen die door Alejo Iznaga werd gebouwd  om zijn broer en rivaal Pedra duidelijk  te maken  wie de baas was. Aan de voet staat een klok die vroeger geluid werd aan het begin en eind van een werkdag.  In de nabijheid  van de toren staan veel kraampjes  met textiel producten. De verkoopsters waren erg opdringerig.

In de avond hebben  we weer heerlijk gegeten, zelfs cubaanse bitterballen gevuld met rijst en zwarte bonen. Voor het slapen gaan nog een afzakkertje, uiteraard canchanchara, in de casa  gedronken.