Winkelen in Havana

23 januari 2023 - Havana, Cuba

Havana, zondag  22 januari  2023.

Vandaag gaan we winkelen in de Obispo, de enige winkelstraat in Havanna. Hannie had eerder al wat sieraden gezien. Het is een gezellige drukke straat. We waren er wel een tijdje zoet. In de middag naar de Callejon de Hamal, omdat er volgens onze info om 15.00u een rumbaband zou spelen. Op weg er naar toe zagen we op de Ramblas, Paseo de Marti een groep dansers in een Pierrot outfit. Aangekomen bij de Hamal bleek dat de Afro-Cubanen nog bezig waren en even na 15.00 uur verschenen 6 Cubanen, waarvan wij dachten dat het de Rumbaband was. Maar niks hoor, ze waren in geen velden of wegen meer te bekennen.  Om 15.30 was alles afgelopen.

Dan maar terug naar het oude centrum. Onderweg kwamen we een donkergekleurde man tegen in een 't shirt met de opdruk Black lives matter. Heel kort met hem gesproken. Even later werden we begroet door een groepje rasta mannen die we gezien hadden bij de afrocubaanse band cq dienst. Nog een drankje genomen halverwege bij een klein terras. Daarna de Paseo de Marti afgelopen waar veel Cubanen waren. 3 dames van respectabele leeftijd dansten de hele tijd en hadden plezier voor 10. Mat stak in het voorbijgaan zijn duim op en voordat hij het wist danste hij de Rumba. Even verderop riep de donkergekleurde man, met het Black lives matters shirt, ons en kreeg Mat van hem rum aangeboden. Hij vertelde nog dat hij het shirt van iemand uit Amerika had gekregen. Nog een klein schilderijtje gekocht en maar weer door. Kwamen we op het Parque Central, waar ook al een happening was met muziek, dans, eten en drinken. Nog even de uitgaansstraat in van Havana en toen terug naar onze Casa.  Mat had zich bijna blaren gelopen.

's-Avonds een lekker visje gegeten met rijst en bruine bonen, zoals iedere dag. Naar onze bar en daar bleek het orkestje van vrijdag weer te zijn. Gezellig en na 4 cocktails de haja in.