Che Guevara

19 januari 2023 - Santa Clara, Cuba

Santa Clara, woensdag 18 januari 2023.

Vandaag was toch wel de dag waarop een van de highlights  van onze Cuba reis zou plaatsvinden. Wie van onze leeftijd, rond de 70, had er geen affiche van Che op zijn slaapkamer hangen? De foto van Che, die wereldwijd bekend is, is gemaakt door de fotograaf Korda.

Maar eerst reisden we van Sancti Spiritus  naar Santa Clara. We werden ruimschoots op tijd ophaald door wat later bleek de vader van onze vorige chauffeur . We gingen via de regionale weg, een rit van anderhalf uur, langs leuke dorpjes en plantages en bereikten we Hostal Amalia in Santa Clara.

Na het aanwijzen van onze kamer, de  formaliteiten, het drinken van de aangeboden  koffie  en de uitleg van de plattegrond door de vriendelijke  medewerker van Hostal Amalia gingen we wandelend op stap door Santa Clara naar het memorial van Che Guevara.

Het monument Conjunto Escultorico Comandante Ernesta Che Guevara  op het Plaza Revolucion is opgericht ter herinnering  aan de Slag van Santa Clara. Het complex omvat een museum, waar niet gefotografeerd mocht worden en je moest je rugzak in bewaring  geven. Verder is er het monument met het indrukwekkende bronzen beeld van Che.  Stil en geroerd  waren we bij het graf .

Terug  in de hostal smaakte een biertje na een flinke wandeling in de hete winterse zon extra lekker. Samen schreven we aan onze blog en maakte ons klaar voor de avond.

Tijdens onze wandeling naar het, door de hostal medewerker, aanbevolen restaurant kwamen we langs een mural van de Beatles. Aangezien  het te donker was voor de foto, moeten we morgen terug. BIJ het restaurant Sol moesten we eerst een foto maken van de menukaart.  We bestelden kip en vis. Het bleek een gegrilde kip te zijn, welk Hannie  toch wel graag  wilde hebben: "os Ien zou d'r jaloers op zien". Tegenover de Hostal ligt een klein huiskamer barretje  waar we nog een heerlijke ijskoffie en een screwdriver of twee dronken. Het was weer een  mooie en indrukwekkende dag.

1. Ine:
    20 januari 2023
    Det klop hmmm kippie
  2. Wilma Theo:
    21 januari 2023
    Zo Hannie en Matt wat een mooi land en prachtige fotos