Sigaren, koffie en natuur.

12 januari 2023 - Trinidad, Cuba

Vinales,  woensdag 11 januari 2023.

Na het ontbijt  werden we opgehaald door onze gids Elvis en paard Principale. Zij brachten ons allereerst  naar een tabaksboer. Hij vertelde ons alles over het telen van tabaksplanten, de oogst en het drogen. 90% van deze oogst moeten ze verkopen aan de regering. De jonge boer maakte voor ons een sigaar.  Hij vertelde ons hoe zij gebruik maakten van honing bij de produktie. Hij knipte de sigaar ook niet  maar maakte een opening met een spijker. Het was nu aan ons om dat te proberen. Met de aankoop van de door hem gemaakte sigaar en nog een enkele meer namen we afscheid.

Iets verder stond de koffieboer Go-Elvis ons al op te wachten.  Nog enthousiaster als de tabaksboer vertelde hij over zijn koffie, de regionale rum en honing. Natuurlijk  mochten we alles proeven. Ook hier werden we verleid tot het kopen van koffiebonen.

Elvis en Principale  brachten ons toen naar Valle de Vinales. Een tocht door een uniek landschap omringd door de mogotes. Zij behoren tot de oudste rotsen van Cuba en zijn de enige resten van een oud kalksteenplateau. Op een van deze mogote verbeelde een Cubaanse schilder, Leovigildo Conzales, de evolutie  van ammonieten tot Homo sapiens.

Na een veel te dure lunch,bracht Elvis en Principale ons naar de casa.

Tegen de avond  hebben  we heerlijk  gegeten bij een grillrestaurant. Dat was superlekker omdat vlees heel vaak alleen gekookt wordt. En....de rijst met zwarte bonen verveelt na 7 dagen nog steeds niet. Na nog een paar Cuba Libres weer voldaan gaan slapen.